Menestyksekkään sosiaalisen median presenssin luominen vaatii kiinnostavaa, inspiroivaa ja hyödyllistä sisältöä. Mielenkiintoisen sisällön julkaiseminen silloin tällöin ei kuitenkaan riitä, vaan postausaikataulun täytyy olla säännöllinen. Tämä vaatii suunnitelmallisuutta ja aikataulutusta. Suunnittele sisällöt etukäteen niin hahmotat, miltä somejulkaisut tulevat näyttämään ja tukevatko ne yrityksesi tavoitteita – ja ota aikataulutuksessa avuksi somekalenteri.
Excel voi toimia – tai sitten ei
Excel ja muut taulukko-ohjelmat ovat somekalenterin luomisessa paljon käytettyjä työkaluja. Taulukon voi muokata mieleisekseen ja sarakkeita on helppo lisätä tarpeen vaatiessa. Koko markkinointitiimin on päästävä käsiksi somekalenteriin, ja Excel-pohjalle luotua somekalenteria hallinnoidaankin usein Google Driven tai Sharepointin kautta, jossa koko tiimi pääsee tiedostoon käsiksi ja näkee tehdyt muutokset reaaliajassa.
Excel voi hyvinkin olla riittävä työkalu silloin, kun hallinnoit markkinointia yksin, mutta mitä isompi tiimi, sitä nopeammin Excelin kankeus alkaa tulla esiin. Taulukon skaalautuminen pilvipalveluissa ei useinkaan ole huippuluokkaa – varsinkaan, jos tarkastelet sitä mobiililaitteella. Taulukko on monen silmään myös raskaslukuinen, vaikka sitä voikin piristää brändiväreillä ja jaotella välilehtien avulla.
Excel-tiedostoon ei saa lisättyä kuvia, vaan ne on jaettava tiimin kesken jotain muuta kautta. Asiakkaiden kanssa työskennellessä markkinoinnin hallinta Excelin avulla voi tuntua ylitsepääsemättömän monimutkaiselta erityisesti silloin, jos asiakas ei itse ole tottunut käyttämään Exceliä työssään.
Näin luot somekalenterin Wrikessa
Wrike on projektinhallintajärjestelmä, joka soveltuu erityisen hyvin markkinoinnin hallintaan, lyhyistä kampanjoista ja markkinoinnin suunnittelusta aina somejulkaisujen aikataulutukseen. Pilvipohjainen projektinhallintajärjestelmä mahdollistaa työskentelyn mistä päin maailmaa tahansa, myös mobiilissa, ja muutokset näkyvät reaaliajassa kaikille tiimiläisille.
Somekalenteri tehdään käyttäen Wriken kalenterinäkymää, joka on selkeä ja helppokäyttöinen. Somejulkaisut lisätään kalenteriin tehtävinä (task), joten kalenterin käyttöä varten sinulla tulee olla Wrikessä työtila (space) luotuna.
Näin luot somekalenterin:
- Klikkaa New Calendar ja anna kalenterille nimi.
- Luo kalenteriin kerroksia klikkaamalla + kalenterin nimen vierestä.
Voit luoda oman kerroksen jokaiselle julkaisukanavalle tai julkaisutyypille. - Aseta jokaiselle kerrokselle oma tunnusväri, jonka avulla sinun on helppo erottaa kalenterinäkymästä, mihin kerrokseen tehtävä kuuluu.
- Lisää julkaisu kalenteriin klikkaamalla haluamaasi päivää.
- Anna tehtävälle nimi, valitse kerros sekä tila, johon tehtävä kuuluu, ja klikkaa Create.
Tehtävä ilmestyy nyt kalenteriin. - Klikkaa luomaasi tehtävää ja lisää somejulkaisun teksti ja muut tarvittavat tiedot tehtävän kuvaukseen.
Julkaisun kuvan voit liittää tiedostona tai linkkinä Attach files -toiminnolla.
Voit asettaa julkaisun tilan Default workflow -toiminnolla. Käytä esimerkiksi statusta Approved silloin, kun julkaisu on saanut hyväksynnän asiakkaalta tai esimieheltä, ja statusta Completed silloin, kun julkaisu on julkaistu.
Kaikki kalenteriin lisätyt tehtävät tulevat näkyviin myös siihen Wrike-työtilaan, joka on valittu tehtävän luomisen yhteydessä, joten voit hallita tehtäviä myös työtilasta käsin. Työnkulun järjestyksen ja tehtävänimet voi myös määrittää itse vastamaan paremmin oman organisaation käytäntöjä.