DAM ja PIM – etumatkaa asiakaskokemukseen

DAM ja PIM ovat järjestelmiä, jotka tuovat kiistatonta kilpailuetua vähittäiskaupan ja verkkokaupan alalla toimiville yrityksille. Mutta mitä eroa niillä on ja miksi ne kannattaa integroida toisiinsa?

DAM ja PIM pähkinänkuoressa

DAMilla (Digital Asset Management) järjestät ja hallinnoit digitaalisia sisältöjä, kuten kuvia, videoita ja tekstidokumentteja. Markkinoinnin toteutus on sujuvaa, kun aineisto on järjestyksessä, helposti löydettävissä ja koko tiimin saatavilla. Näin markkinointiviestintä noudattaa samaa visuaalista linjaa jokaisessa markkinointikanavassa.

PIM (Product Information Management) on työkalu tuotetiedon hallintaan. PIMillä hallitset tuotekohtaisia sisältöjä ja materiaaleja sekä varmistat, että asiakkaidesi nähtävillä olevat tuotetiedot ovat täsmällisiä ja ajantasaisia. PIM luo myös arvokasta dataa, jota voi hyödyntää sisäisessä ja sidosryhmäraportoinnissa.

1623663008_smartium-dam-ja-pim
DAMPIM
Hyödyllinen millä tahansa toimialalla, kun digitaalista aineistoa halutaan hyödyntää strategisesti. Suunniteltu vähittäis- ja verkkokaupan tarpeisiin.
Sisältää tiedostoja ja metatietoja.Sisältää teksti- ja tietokenttiä.
Kuvien ja videoiden lähde verkkosivuille ja tuoteluetteloihin.Tuotetiedon ja tekstien lähde verkkosivuille ja tuoteluetteloihin.
DAM & PIM
Tieto keskitetään yhteen paikkaan – ei tarvetta syöttää tietoja useaan kertaan, pienentää työmäärää ja virheiden mahdollisuutta.
Voidaan integroida muiden järjestelmien kanssa prosessien automatisoimiseksi.
Voidaan integroida keskenään, jolloin tiedot ja sisällöt saadaan automaattisesti verkkosivuille ja tuoteluetteloihin.
Auttaa yhtenäistämään visuaalisuuden ja tiedot verkkosivuilla, sovelluksissa ja printtimediassa


Kumpi tarvitaan?

Mieluiten molemmat! Sekä DAM että PIM tuovat oman hyötynsä markkinointiin ja yrityksen operatiivisiin toimintoihin.

PIMin avulla hallinnoit tuotteiden hinnoittelua, varastoa ja jakelua, sekä seuraat kysyntää. PIMin hyöty näkyy suoraan liikevaihdossa. Kun tuotetiedot on helpompi pitää hallinnassa ja ajan tasalla, myyntiin ja markkinointiin vapautuu enemmän aikaa.

DAM mahdollistaa markkinointikampanjoiden toteutuksen joustavasti eri tuoteryhmien ja maantieteellisten sijaintien kesken. Kilpailu on lisääntynyt kaikilla aloilla, ja vaihtoehtoja on tarjolla enemmän kun koskaan. Potentiaaliset ostajat kiinnittävät huomionsa tuotteeseen yhä lyhyemmäksi hetkeksi, joten oivaltavien markkinointikampanjoiden tärkeys on korostunut entisestään.

Laadukkaan ostokokemuksen lisäksi kannattaa panostaa jälkimarkkinointiin tuotevinkeillä, ohjevideoilla ja uutiskirjeillä. Kohdistettu ja personoitu markkinointi toimii hyvin. DAM-järjestelmän ansiosta suurikin määrä markkinointimateriaaleja, kuten uutiskirjeiden tekstejä, grafiikoita ja ohjevideoita, pysyy selkeässä järjestyksessä. Myös yhteistyö organisaation ulkoisten ja sisäisten toimijoiden kanssa sujuu mutkattomasti, kun jaat DAMin avulla tarvittavat tiedostot sidosryhmillesi.

Miten DAM ja PIM toimivat yhdessä?

Jotta saisit DAMista ja PIMistä kaiken hyödyn irti, järjestelmät kannattaa integroida keskustelemaan keskenään. Näin sinulla on käsissäsi lyömätön kaksikko, joka on enemmän kuin osiensa summa.

Asiakaskokemuksen kannalta on tärkeää, että PIMistä saatavat tuotetiedot ovat ajan tasalla ja helposti saatavilla. Kun kokemuksesta halutaan kokonaisvaltaisempi, DAM voi toimia markkinointiaineistojen lähteenä ja samalla hyödyntää PIMin tietoja.

DAM ja PIM auttavat yhdessä toteuttamaan sekä vaikuttavaa markkinointia että viimeistellyn ja ajantasaisen verkkokaupan. Yhdessä ne parantavat asiakaskokemusta, mikä on merkittävä kilpailuetu vähittäis- ja verkkokaupassa.

Mitä etuja DAM ja PIM tuovat?

Monikanavainen sisältöstrategia luo kilpailuetua, lisää myyntiä ja auttaa hyödyntämään markkinointia kokonaisvaltaisesti. Sen avulla saat myös enemmän asiakasdataa.

Monikanavaisen sisältöstrategian toteuttamista voi hankaloittaa se, jos yrityksellä on käytössä useita vähittäismyyntialustoja. Jos jokainen vähittäismyyntialusta on erilainen, on tuotetietojen ja markkinointiviestinnän pitäminen yhtenäisinä kaikilla alustoilla vaikeaa. PIM ja DAM voivat ratkaista ongelman ja pitää vähittäismyyntialustat käyttäjäystävällisinä.

Asiakaspalautukset ovat kallis menoerä vähittäiskaupan alan toimijoille. Toimivan PIMin ja DAMin avulla annat asiakkaille enemmän ja tarkempaa tietoa ostopolun aikaisemmassa vaiheessa, jolloin asiakas saa heti oikean ja realistisen kuvan tuotteesta. Kun asiakas valitsee etsimänsä tuotteen tarkkojen tuotetietojen ja laadukkaan visuaalisen materiaalin avulla, asiakaspalautusten määrä pienenee.

Autamme sinua integroimaan DAM- ja PIM-järjestelmäsi toisiinsa. Jos DAM-järjestelmä vielä puuttuu, tarjoamme myös WoodWing Assets DAM-ratkaisua aineistojen hallintaan. Kysy meiltä lisää!